Veggiewereld | Probeer onze vegetarische recepten van over de hele wereld!
Vegetarisme bestaat al sinds de tijd van de oude Grieken. Ondertussen heeft het zich wereldwijd verspreid. Vind hier recepten afkomstig van onze hele planeet.
Vegetarisch eten lekker voor iedereen Wereld Probeer onze vegetarische recepten Probeer onze vegetarische recepten van over de hele wereld!
14869
home,page,page-id-14869,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.9,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.4,vc_responsive

VEGETARISME HELPT

Door minder dierlijke producten te eten en meer voor plantaardig te kiezen, help je niet alleen jezelf maar ook de wereld rondom jou. Je spaart het milieu, je zorgt voor een betere voedselverdeling in de wereld en natuurlijk zullen ook de dieren je dankbaar zijn.

DE BROEIKASGASSEN TE VERMINDEREN

Om de groeiende vleesindustrie te dienen, moeten de tropische bossen wijken voor uitgestrekte graslanden. Bossen zetten C02 om in zuurstof, en minder bossen betekent dus meer CO2. Maar er zijn nog andere broeikasgassen zoals methaan, met een nog veel groter broeikaseffect dan C02. Methaan wordt massaal uitgestoten uit de maag- en darmgassen, de boeren en winden dus, van herkauwers als koeien, geiten en schapen. Tenslotte bestaat er nog een derde schadelijk broeikasgas. N2O of lachgas ontsnapt massaal uit mest en is tot 300x schadelijker dan CO2. Op zijn eentje zorgt de vee-industrie voor 18% van de totale uitstoot van broeikasgassen.

ONZE OCEANEN EN VISSEN TE BESCHERMEN

Vis heeft een gezond imago. Terwijl we wereldwijd te maken hebben met overbevissing en de achteruitgang van het visbestand, adviseren verschillende organisaties ons keer op keer om onze visconsumptie te verhogen. We zouden meer vis moeten eten terwijl de visserij onze oceanen steeds minder gezond maakt. De visserij is samen met vleesproductie één van de meest schadelijke industrieën op aarde. In theorie lijkt kweekvis misschien de oplossing maar in de praktijk blijkt kweekvis het probleem vooralsnog te verergeren. Kweekvis wordt meestal gevoed met wild gevangen vis. Daarnaast hebben deze dieren meestal zwaar te lijden onder hun leefomstandigheden, vooral in het buitenland.

JE JEUGDIGE LOOKS LANGER TE BEWAREN

Ons lichaam is een superefficiente, magnifieke machine die jammer genoeg onderhevig is aan slijtage. Maar vegetariërs hebben meestal een gezondere huid, en dus ook minder rimpels, dan vleeseters. Een vegetarisch dieet bevat namelijk in principe meer fruit en groenten, die rijk zijn aan vitamines A en E. Deze zijn in studies gelinkt aan een gezondere huid. Bovendien bevatten ze veel vezels en die zorgen er dan weer voor dat je spijsverteringsstelsel in goede conditie blijft. Gezonde darmen zorgen ervoor dat ons lichaam het gemakkelijker heeft om toxische stoffen af te scheiden.

JE GELD TE BESPAREN

Onderzoek heeft uitgewezen dat een vegetarisch dieet uw supermarkt factuur kan verlagen tot -20%. Van waar dan de misvatting dat veggie net duurder is? Als je vanuit het traditionele patroon van aardappels, groente en vlees/vis je maaltijd blijft samenstellen kan een vegetarisch dieet misschien duurder lijken. Maar de kunst is net om voor een hele andere opbouw van je maaltijd te kiezen. Zeker omdat de aangeboden vleesvervangers duur en vaak juist minder lekker zijn. Voor wat inspiratie, kan je uiteraard op onze site terecht! En waarschijnlijk zal een vegetarische levensstijl je uiteindelijk sowieso geld besparen op de kosten van de gezondheidszorg, maar daarover lees je hieronder meer.

VOOR JE EIGEN GEZONDHEID

Over het algemeen is het zo dat vegetariërs niet enkel het vlees weglaten, ze vervangen het door andere bronnen van proteïnes en vitamine B12. En die alternatieven zijn vaak gezonder dan vlees. Ze leveren ons de noodzakelijke voedingsstoffen maar minder ongezonde vetten en minder of geen van de schadelijke bijproducten die soms ook in vlees zitten. Steeds meer studies tonen dan ook aan dat een vegetarisch eetpatroon gezonder is dan het traditionele eetpatroon waarmee de meesten onder ons grootgebracht werden. Een vegetariër maakt minder kans op cardiovasculaire aandoeningen, kanker, zwaarlijvigheid en diabetes. Ook zou een vegetarisch dieet de kans op galstenen, nierstenen en osteoporose kunnen verlagen.

DE DIEREN TE SPAREN

Een gemiddelde Belg eet (volgens berekeningen van EVA) zo’n 1800 dieren in zijn of haar leven. In totaal worden in België jaarlijks een kleine 300 miljoen dieren geslacht, waarvan het grootste deel kippen. Wereldwijd gaat het om een 55 à 60 miljard geslachte dieren per jaar. De enige reden waarom er momenteel 18 miljard landbouwdieren op de wereld lopen, is omdat zij massaal gekweekt worden om als voedsel te dienen voor de menselijke bevolking. Dus enkel wanneer de vraag naar vlees daalt, zal ook het aanbod (het aantal gekweekte dieren) dalen.

WAT EET EEN VEGETARIËR DAN WEL?

Deze website werd opgericht omdat we er genoeg van hadden om steeds dezelfde (zie bovenstaande) vraag te beantwoorden.  De vegetarische wereld is nog al te vaak onbekend, en daardoor onbemind. Maar samen kunnen we daar verandering in brengen. Wij zorgen alvast voor wat inspiratie.

Overweeg je zelf vegetariër te worden? Of heb je er binnenkort een te gast? Browse door onze recepten en zie hoe de vegetarische levensstijl reeds eeuwenlang de wereld veroverd heeft. Verrijk je horizonten en verleg je grenzen. Geniet van alles wat de ‘veggiewereld’ je te bieden heeft.

OPGELET : WE ZIJN GEEN VEGANISTEN!

Hoewel onze recepten dus zeker geen vlees of vis bevatten, zijn de recepten niet vrij van zuivel, eieren en honing. Toch vermijden we ook andere producten van gedode dieren zoals bijvoorbeeld gelatine (gemaakt van huid of beenderen) en niet-vegetarische kazen (gemaakt met kalfsstremsel).

VEGETARISCHE RECEPTEN VAN OVER DE HELE WERELD

Vegetarisme is geen trend maar bestaat al sinds de tijd van de oude Grieken. Ondertussen heeft het zich wereldwijd verspreid. Hieronder vind je al enkel vegetarische recepten afkomstig van onze hele planeet. Voor een opsplitsing per werelddeel, zie het menu bovenaan deze pagina.